Истински мед избра пет вдъхновяващи истории, които популяризират темата за пчелите и биоразнообразието, по случай Денят на будителите.
Вдъхновяващите истории и добрите дела са навсякъде около нас. В забързаното ежедневие често забравяме или не се замисляме за малките неща, които макар и малки на вид, като пчелите – заслужават нашето внимание и уважение.
Ние сме се посветили на мисията да опазим медоносните пчели в България и да помагаме на пчеларите, които са посветили живота си на тях. По случай 1-ви ноември “Денят на будутелите” решихме да възнаградим учителите и всеки, който е посланик на каузата на пчелите, защото вярваме, че силата на словото и добрите дела са пример, който трябва да бъде следван и припознат.
С тази кампания искаме да отдадем нужното уважение и да кажем едно огромно “Благодаря!” на нашите преподаватели за всичко, на което учат нашите деца, тъй като бъдещето ни е в техните ръце.
С радост споделяме една от 5-те истории и вдъхновяващи личности – Радостина Балабанова, победител в конкурса “Пчелни будители”.
Представете себе си с няколко думи
Казвам се Радостина Василева Балабанова,работя като детски учител от 2018 г. в ДГ ”Звънче”- гр. Самоков.
Разкажете ни повече за учебното заведение в което работите
ДГ”Звънче” се намира в центъра на град Самоков. Институцията ни е с привлекателна образователна среда осигуряваща равен достъп и равен шанс за всички деца.
Защо решихте да станете учител?
Първо беше моя детска мечта, а след това започнах работа в яслена група. След 10 годишен стаж там, заобиколена от деца осъзнах,че това е моето място. И така от 2018 г. сбъднах мечтата си. Чувствам се удовлетворена от това което правя. Още от самото начало знаех,че името на моята група ще бъде “Пчеличка”.
Защо решихте да участвате в конкурса “Пчелните будители на България”?
Като човек, осъзнавам колко е важно съществуването на пчелите за живота на хората и планетата ни Земя. През тези години съм провела доста дейности и инициативи в педагогическото ми взаимодействие с децата и като видях конкурса реших, че мога да се включа и да споделя идеите си с други съмишленици. Много се зарадвах, че се популяризира точно темата за пчелите.
Имат ли пчелите място в класната стая според Вас и защо?
В моят случай, имат – в игралната и в другите помещения в детската градина. Предучилищната възраст е възрастта в която децата се учат да бъдат социални – да слушат, да разбират, да анализират. Това е възраст в която чрез игра, те усвояват ключови компетентности за учене през целия живот. Затова познанията за живота на пчелите, интегрирани в програмите за екологично образование в детската градина, са база за формиране на екологична грамотност, култура и отговорно поведение. В нашата група си имаме табло с правила, табло с рождените дни с пчели, вратата на групата ни е пчела, пчелни кутии с добродетели. Отбелязваме 20 май /Денят на пчелите/, 10 февруари /Ден на пчеларя/. Пред групата си имаме цветна градинка, където засаждаме медоносни семена и се грижим за тях. Радваме се на пчеличките, когато ги видим върху цветята. Преди известно време, много се зарадвах, като видях ваша инициатива с посещения на столични детски градини. Веднага се свързах с вас и се надявам във времето да се разгърне и да посетите и нас.
Всички дейности остават следа в малките главици и децата имат положително отношение към пчелите и значението им.
Опишете конкретни дейности, обвързани с опазването на пчелите и биоразнообразието, които практикувате с децата?
С децата от предишния випуск, на 20 май, си направихме табло с пчелички от отпечатък на крачето и името на всяко дете от групата. Изработихме си и кошери от хартия. За деня на пчеларя им презентирах снимки на пчелар с костюм, пчелин, пчелни пити, как се вади меда, козметични продукти направени от мед. Пяхме песни. Свързваха числа и откриваха изображение на пчела, което оцветяваха накрая. За сладък завършек се почерпихме с бисквитки слепени с мед и масло. Засявахме и засаждахме цветя и полагахме грижи за тях. Направих и поставих табелки в цветната медоносна градинка. Разказах на децата, че цветята не се късат и не се настъпват. По-късно те си знаеха и само им се радваха. Отначало ги беше страх от пчелите, но аз им разказвах че те ги мислят за цветя, помирисват ги и си тръгват – важно е да не ги гоним с ръце. И така те свикнаха и им се радваха. Често си правехме пчелички от хартия. Три деца взеха участие в конкурс за детска рисунка на тема: “Пчелите-приятели на хората и Земята” и получиха грамота.
Сега вече с децата от следващия випуск, които са втора възрастова група, продължаваме да се учим колко важни са пчеличките за живота на хората и планетата ни. За началото на учебната година направих рамка /аз също съм с нея на снимката/ с пчеличка. Всяко дете от групата на първия учебен ден има снимка с нея. Миналата учебна година, с друга рамка във форма на пчелна пита пак ги снимах за Деня на пчеларя -10 февруари.
През лятото на една конференция се срещнах с колега от университета и се роди прекрасната идея за съвместен междуградски проект. Нарекохме го “Пчела”. В проекта участват пет детски градини: ДГ ”Звънче” – Самоков., група“Пчеличка”, ДГ ”ВалентинаТерешкова” – с. Ярджиловци, ДГ ”Славейче” – Перник, ДГ ”Чуден свят” – Перник, ДГ ”Райна Княгиня”- Мещица.
Определили сме си разнообразни дейности, свързани с пчелите от месец септември 2023 г. до месец май 2024г. /вкл./ Накрая на проекта ще си обобщим кой какво е представил и ще си разменим тематичен подарък. В дейностите сме заложили и работилнички с родители, насърчаване на четенето и любов към приказките /представяне на приказка за пчела и мече, драматизация и танц на пчели/, посещение на пчелар в групата, здравословна закуска с мед и чай, медено послание и други.
Проекта се прие радушно от всички и дейностите се провеждат с много ентусиазъм от детските градини. Децата също са впечатлени и с нетърпение очакват всяка следваща.
Споделете ни нещо с което се гордеете?
Щастлива съм, че имам възможността да работя с малки деца и още в ранна детска възраст да разгърна пчелния свят пред тях. Да вземат пример от пчеличките за трудолюбие, взаимопомощ и задружно семейство. Да научат колко е важно съществуването им за хората. А ние учителите да предаваме знания и опит на децата.
Какви са плановете Ви свързани с популяризирането на темата за пчелите през следващите години?
В следващите години ще продължа да популяризирам значението на темата с разнообразни дейности и защо не съвместно с по-широк кръг съмишленици да споделяме опит и идеи.
Какво бихте искали да запомнят децата от Вашата работа?
Когато чуят думата пчела да я свързват с разцъфнало цвете,пролет, живот,трудолюбие,мед и здрве!
Искате ли да споделите още нещо с нас или хората, които ще прочетат Вашата история?
“Където има пчели, има цветя, слънце, живот и надежда!”